طراحان لوگو ایران

طراحی لوگو ,طراحی کارت ویزیت,طراحی بنر,طراحی بروشور,طراحی کاتالوگ

طراحان لوگو ایران

طراحی لوگو ,طراحی کارت ویزیت,طراحی بنر,طراحی بروشور,طراحی کاتالوگ

«حذفیات» روابط ۲ نسل را به چالش می کشد/ صمیمیتی که ظاهری است

حذفیات


کارگردان نمایش «حذفیات» عنوان کرد این اثر نمایشی رابطه نسل امروزی با خانواده های مدرنشان را به چالش می کشد.

مهدی ضیاءچمنی کارگردان نمایش «حذفیات» که به تازگی اجرای عمومی خود را در تئاتر مستقل تهران آغاز کرده است در این باره به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی کاری از گروه تئاتر گیاه شهر مشهد است و در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر جایزه نمایشنامه نویسی بخش بین الملل را از آن خود کرد و نامزد بازیگری زن این بخش نیز بود.

  

وی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرا در جشنواره داشته است، توضیح داد: «حذفیات» تغییری نسبت به اجرا در جشنواره نداشته است و به همان شیوه در تئاتر مستقل تهران به صحنه می رود.


وی ابراز امیدواری کرد این اثر نمایشی پیش از این در شهر مشهد نیز اجرای عمومی داشت و در آنجا با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد در تهران نیز مورد توجه قرار گیرد.


این کارگردان درباره همراهی الهام کردا و صابر ابر با نمایش توضیح داد: الهام کردا بعد از دیدن «حذفیات» به کار علاقه مند شد و به صورت کاملا خودجوش تصمیم گرفت از نمایش حمایت کند و به واسطه وی، صابر ابر نیز به کار ورود پیدا کرد. از خانم کردا بسیار متشکرم چون اگر این نمایش در تهران اجرای عمومی می شود به دلیل حمایت های وی و البته تئاتر مستقل تهران است.


وی با اشاره به شباهت کارش به نمایش های امیررضا کوهستانی عنوان کرد: امیررضا کوهستانی کارگردان مورد علاقه من است اما فضاسازی اجرای این اثر نمایشی از اولین روز تمرین ها کاملا مشخص بود. زمانی که با مهسا غفوریان که علاوه بر بازی، طراح لباس و صحنه نمایش نیز است، صحبت کردم هر ۲ نفر ما کاملا می دانستیم چه می خواهیم و به این دلیل که چندین سال است با یکدیگر همکاری می کنیم با ذهنیتی آگاهانه فضایی پر از سکوت، سکون و دیالوگ محور را طراحی کردیم.


ضیاءچمنی درباره ویژگی های این اثر نمایشی بیان کرد: روابط آدم ها با یکدیگر همیشه مورد علاقه من بوده و در متن های دیگری هم که نوشته ام این مضمون وجود دارد. تفاوت نسل ها و رابطه یک دختر نوجوان ۱۷ ساله با مادر جوانش در این نمایش مورد توجه قرار گرفته است و نکته مورد توجهی که در نمایش مدنظر قرار دادم شناخت کم این ۲ نسل از نیازها و خصوصیات یکدیگر است.


این کارگردان تئاتر متذکر شد: نبود درک متقابل نسل ها مساله ای ناراحت کننده است که در این نمایش به آن پرداخت شده است. نگاه نسل امروز به زندگی مدرن و فاصله گرفتن از زندگی سنتی باعث تخریب رابطه ها شده است. در ظاهر رابطه فرزندان با والدین نسبت به نسل قبل صمیمانه تر شده است اما این صمیمیت فقط در ظاهر نمایان است به شکلی که نسل امروز به راحتی مادر و پدرش را با اسم کوچک صدا می زند و یا جسارت خیلی از کارها را به خود می دهد اما در باطن ارتباط خوبی بین والدین و فرزندان وجود ندارد و هیچ کدام یکدیگر را درک نمی کنند در حالی که مثلا پدر و مادر من بیشتر از پدر و مادرهای مدرن امروزی من را درک می کردند و من نیز راحت تر با آنها ارتباط برقرار می کردم با وجودی که صمیمیت‌های امروزی بینمان جریان نداشت.


وی ادامه داد: همین دغدغه باعث شد که «حذفیات» را به نگارش در آورم و با ساختاری تازه که برای اجرا تعریف شد به سمت حذف کردن دیالوگ ها در طول اجرا رفتیم. در شیوه اجرایی نمایش بخشی از گفتگوهای مادر و دختر اضافی به نظر می رسد تا جایی که با حذف دیالوگ ها می توان به یک نمایش ۱۰ دقیقه ای رسید.


ضیاءچمنی در پایان صحبت هایش گفت: این حذفیات علاوه بر دیالوگ ها در طراحی صحنه نمایش هم مورد توجه قرار گرفت و مهسا غفوریان معتقد بود در این نمایش تنها باید چیزهایی را که لازم داریم، وارد کنیم به همین جهت مخاطبان در صحنه شاهد یک صحنه لُخت و خالی هستند که تنها با یک موکت گرد سفید رنگ در وسط صحنه و ۲ صندلی آراسته شده است تا حس و حال خلا و تنهایی آدم ها بهتر انتقال پیدا کند.


نمایش «حذفیات» به نویسندگی و کارگردانی مهدی ضیاءچمنی با حمایت الهام کردا و صابر از ۱۶ فروردین ساعت ۱۷ در تئاتر مستقل تهران به صحنه رفته است. مهسا غفوریان، گل آرا غفرانی، محمدرضا حسینیان بازیگران این اثر نمایشی هستند.


از عوامل «حذفیات» می توان به روح اله زندی فرد مدیر تولید، مهسا غفوریان طراح لباس و صحنه، ریحانه رنجبر دستیار کارگردان و برنامه ریز، رضا جاویدی گرافیک و عکس، محسن نجفی نیا جانشین تولید و سعید مومنی مدیر صحنه اشاره کرد.


https://www.mehrnews.com/news/4265757/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.